Pages

Selasa, 17 Ogos 2010

Bagaimana Cara dan Adab Berjalan yang Baik dan Betul?


BERJALAN, Anda telah melakukannya sepanjang hidup Anda. Tetapi, sudahkah Anda melakukannya dengan benar? Berjalan mempunyai banyak faedahnya dari segi meningkatkan postur tubuh secara keseluruhan sehingga melatih otot untuk menguatkan pergelangan kaki tetapi semuanya memerlukan proses berjalan yang betul.

Menurut Lucinda Everett iaitu Ketua Divisi Pediatrik Anestesi Harvard Medical School, Inggris, mengungkapkan fakta bahawa seseorang yang berjalan lebih dari 1.5 mil per hari dan wanita yang berjalan empat jam seminggu memiliki 35% pengurangan risiko penyakit jantung.

Dalam sebuah hadis dari Anas bin Malik pula dikisahkan Rasulullah SAW telah memberi contoh berjalan yang baik. "Sesungguhnya Rasulullah SAW berjalan dengan tegar." (HR Muslim). Ketika berjalan, Nabi Muhammad SAW mengangkat kedua kakinya setinggi-tinggi iaitu berjalan bertumpu pada pangkal telapak kakinya kerana beliau berjalan dengan tegap, tidak seperti orang sakit atau perempuan.

ü Berjalan dengan normal

Ibnu Katsir menjelaskan, bahawa berjalan normal adalah berjalan secara biasa iaitu tidak terlalu cepat dan tidak terlalu lambat. "Pertengahan di antara keduanya."

ü Tidak menoleh ke belakang

Dalam Shahiihul Jaami dikisahkan bahwa Nabi Muhammad SAW apabila berjalan, baginda tidak menoleh ke belakang kerana menoleh ke belakang ketika berjalan dapat membuat seseorang jatuh, tergelincir serta akan dicurigai oleh orang yang melihatnya.

ü Tidak berpura-pura lemah ketika berjalan

Berpura-pura lemah ketika berjalan dengan maksud untuk dilihat oleh orang lain dilarang dalam Islam. Selain itu, juga tidak boleh berpura-pura sakit ketika berjalan, kerana dapat mengundang kemarahan Allah SWT.

ü Berjalan dengan kuat

Setiap Muslim harus berjalan dengan tegap seperti yang dicontohkan oleh Nabi SAW. Menurut Syekh Sayyid Nada, cara berjalan seperti Rasulullah SAW lebih dekat kepada roh Islam. "Mukmin yang kuat lebih dicintai Allah SWT, dibandingkan mukmin yang lemah," katanya.

(204190)

ü \

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catat Ulasan